Nabíjení baterie
Novinky Zahraniční

Chile plánuje státní kontrolu nad lithium, automobilky hledají alternativní zdroje

Chilský záměr zřídit státní společnost pro kontrolu těžby lithium zvyšuje nejistotu v dodavatelském řetězci pro globální automobilky, které čelí nedostatku tohoto důležitého materiálů pro baterie elektromobilů (EV). Tento krok může přinést naléhavou potřebu hledat nové zdroje kovu. Chilský prezident Gabriel Boric oznámil minulý čtvrtek plány na vytvoření nové státní společnosti, která by měla kontrolovat chilský průmysl s lithium. Země má největší zásoby tohoto kovu na světě a pokrývá 30 % celosvětové produkce.

Ačkoli existují startupy pracující na sodíkových iontových bateriích, které by mohly v budoucnu poskytnout levnější alternativu pro EV, automobilový průmysl bude na lithium závislý ještě mnoho let. Špičkoví manažeři varují před problémy v dodavatelském řetězci kolem poloviny tohoto desetiletí, jelikož největší automobilky plánují do roku 2030 investovat téměř 1,2 bilionu dolarů do vývoje a výroby milionů elektromobilů.

„Automobilky mohou být opatrnější v uzavírání dohod o dodávkách lithium z Chile, dokud nebude jasné, jak bude státní kontrola vypadat,“ řekl Caspar Rawles, vedoucí analytik společnosti Benchmark Mineral Intelligence. „Většina automobilových společností hledala diverzifikaci regionálních dodávek již předtím, ale možná se nyní stávají jiné regiony atraktivnějšími.“

David Brocas, zakladatel poradenské firmy Voltaire Minerals, uvedl, že bateriové kovy se pro země stávají strategicky důležitými jako ropa, a automobilky budou potřebovat zvláštní „diverzifikovanou strategii zdrojů“.

Hlavní automobilky již hledají nové zdroje lithium ve Spojených státech, Evropě a Africe. Například General Motors (GM.N) investoval v lednu do společnosti Lithium Americas Corp (LAC.TO) a pomůže jí rozvíjet projekt těžby lithium Thacker Pass v Nevadě.

Očekává se, že tato snaha o nalezení nových možností se ještě zrychlí. „Implementujeme komoditní strategii, která zahrnuje regionální diverzifikaci,“ uvedla mluvčí společnosti Volkswagen v e-mailu. „Takže se díváme na mnoho regionů.“

Šéf technologií společnosti Mercedes-Benz Markus Schaefer řekl reportérům v pondělí, že automobilka je „stále otevřená přímým nákupům z Chile – ale existují alternativy, jako je Austrálie a Kanada.“ Akcie australských těžařů lithium, kteří tvoří zhruba polovinu celosvětové produkce, vzrostly po chilském oznámení.

Chilské rozhodnutí o státní kontrole nad těžbou lithium zvyšuje nejistotu v dodavatelském řetězci automobilového průmyslu a nutí automobilky hledat nové zdroje kovu. Tento trend zvyšuje důraz na regionální diverzifikaci a význam strategických partnerství mezi automobilkami a těžebními společnostmi. Rychlý rozvoj elektromobilů a narůstající poptávka po bateriích pro EV přinášejí nové výzvy pro celý průmysl a zdůrazňují nutnost zabezpečení klíčových zdrojů pro udržitelný růst. Automobilky musí být připraveny na další možné krize v dodavatelských řetězcích a aktivně hledat alternativy, které zajistí stabilitu a konkurenceschopnost v nadcházejících letech.

Nepřehlédněte

CBG oleje – Objevte kvalitní CBG oleje

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*